Frequently asked questions

GeneralAlgemeen

Hoe werkt de betaling?

Je betaalt de prijs voor het transport aan ons wanneer je het bod van een koerier reserveert. Wij zorgen ervoor dat de koerier pas wordt uitbetaald wanneer jij tevredenheid bent of autmotisch 5 werkdagen na de aflevering.

Wat doet PickThisUp met je gegevens?

PickThisUp gaat zorgvuldig om met de data die je hebt ingevoerd op onze website. Alle data wordt opgeslagen in onze beveiligde database. We zullen daarnaast ook nooit zonder toestemming je gegevens delen of verkopen aan derden. De enige data die PickThisUp deelt zijn de contactgegevens tussen koerier en aanvrager op het moment dat een bod word gereserveerd voor het transport.

Ik heb me in het verleden ingeschreven maar wil niet meer lid zijn van de PickThisUp community?

Dat zouden we jammer vinden, we zien leden niet graag vertrekken. Als je jezelf wilt uitschrijven, dan kan dat door een email te sturen naar support@pickthisup.com . We verwijderen dan alle gegevens uit de database.

Welke landen is PickThisUp beschikbaar?

In Nederland en België. We zijn druk bezig om de PickThisUp verder te laten groeien, daarom doen we ook geregeld transport naar omliggende buurlanden als Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. Als je een bezorgaanvraag plaatst naar een plek buiten Nederland of Belgie, garanderen wij niet dat deze kan worden bezorgd. Maar je kan de aanvraag altijd vrijblijvend plaatsen. De meeste bezorgaanvragen naar andere landen worden namelijk wel opgelost, veel van onze koeriers rijden wekelijks naar andere Europese landen.

SenderAanvragers

Wat kost mijn bezorging?

Via onze homepagina kan je binnen een minuut een indicatieprijs berekenen en (vrijblijvend) een aanvraag plaatsen. Binnen 48 uur zullen 1 tot max 3 koeriers hierop reageren met een bod van de defintieve prijs. Deze prijs is inclusief BTW en gaat uit van ophalen en afleveren bij de voordeur op de begane grond.

Hoe worden de prijzen bepaald?

Bezorgprijzen op PickThisUp zijn gemiddeld 40-60% voordeliger dan reguliere transportbedrijven omdat het vaak ritten zijn die toch al worden gereden. Veel particulieren en (zzp) koeriersbedrijven vullen hun eigen planning aan met extra transport via PickThisUp en/of combineren een rit van meerdere opdrachten. De prijs is dus op basis van wat wij noemen “meerijvracht”. Dat zorgt voor laagste prijs, maar vraagt ook enige flexibiliteit met het maken van een afspraak. De prijs wordt bepaald op basis van de afstand (waarbij de eerste kilometers zwaarder wegen dan latere kilometers), omvang, urgentie en eventuele andere bijzonderheden (extra tilhulp, hoogbouw zonder lift etc). Deze prijs is inclusief alle toeslagen (btw, fee en verzekering) en gaat uit van ophalen en afleveren bij de voordeur binnen 2 tot 5 werkdagen. Sneller en/of op specifieke datum kan ook maar dan komen er aanvullende kosten bij.

Hoe verstuur ik iets via PickThisUp?

Hoe het werkt staat op onze homepagina www.pickthisup.nl heel makkelijk uitgelegd. Je begint op de homepage, vul de informatie in en plaats je aanvraag. Koerier(s) op/nabij die route ontvangen een notificatie. Zodra één van hun heeft gereageerd, ontvang jij een (email en sms) notificatie. Daarna kan je hem reserveren en betalen via de site en zal de koerier de rit inplannen.

Wat mag niet worden verzonden met PickThisUp?

Contant geld, drugs, wapens, chemicaliën, ontvlambare vloeistoffen en medicijnen.

Past jouw aanvraag niet in onze formaten?

Als je een gekke, grote of hele zware opdracht hebt, kunnen wij niet garanderen dat het wordt bezorgd, maar met een netwerk van +1000 koeriers kan je het altijd proberen! Er zijn bijvoorbeeld koeriers met een extra grote bus, vrachtwagen of apparatuur om zware producten in te laden.

Welke omvang moet ik kiezen?

Bij twijfel adviseren we altijd om de grotere omvang te kiezen. Dan ben je verzekerd dat het past en ligt de verantwoording bij de koerier om het correct te bezorgen.

Bij een te klein aangegeven omvang kan de koerier de spullen laten staan als hij niet genoeg ruimte heeft en ontvang je 50% van de bezorgkosten retour. Let op! Bij de keuze voor een formaat Small (S) geef je toestemming om de producten per postpakket te laten versturen. Wij adviseren om breekbare producten niet per postpakket te laten versturen maar te bezorgen per koerier door omvang Medium (M) te selecteren.

Kan er binnen 24 uur of op een specifieke datum en tijdstip worden bezorgd?

Ja, in stap 2 van het aanvraagformulier kan je kiezen uit drie soorten bezorgdiensten: Spoed (ophalen en afleveren binnen 24 uur), op specifieke datum of meerijvracht (afspraak in overleg en binnen 3-5 dagen).

Wie zijn de koeriers en hoe worden ze gecontroleerd?

Koerier bij PickThisUp zijn veelal (zzp) koeriers en transportbedrijven, maar ook particulieren. PickThisUp controleert de aanmeldingen, screent de koeriers en staat garant voor hun kwaliteit. In geval van diefstal, misbruik of (opzettelijke) schade zullen we aangifte doen en ben jij gedekt middels onze verzekering.

Als ik een bezorgaanvraag plaats, ben ik dan verplicht het door te laten gaan?

Nee. Een bezorgaanvraag plaatsen is vrijblijvend en kan ten alle tijde worden geannuleerd. Nadat je een koerier hebt gereserveerd en betaald, kan je de opdracht op werkdagen tot 48 uur vooraf kosteloos annuleren. Als je binnen 24 tot 48 uur van tevoren annuleert, ontvang je 75% van het geld terug. Binnen 24 uur 50% van het bedrag.

Hoe snel ontvang ik reactie? En wat als niemand op mijn bezorging reageert?

80% van de aanvragen ontvangt, op werkdagen, binnen 8 uur een reactie.

We doen ons best om voor elke aanvraag zo snel mogelijk een koerier te vinden. Het helpt om de bezorging zo goed mogelijk te omschrijven en/of foto toe te voegen. Hoe gedetailleerder de informatie over de opdracht, hoe beter en goedkoper de biedingen die je zult ontvangen. Mochten er geen beschikbare koeriers op de route zijn dan ontvang je van ons op werkdagen na 48 uur een bericht met alternatieve oplossingen.

Ik heb een bod ontvangen, wat nu?

Na het ontvangen van een bod heb je 48 uur de tijd om deze te reserveren of af te wijzen. Laat de koerier via de chat altijd zo snel mogelijk weten of je interesse hebt en/of dat je nog wacht op reactie van een andere partij, dan kan hij hier rekening mee houden in zijn planning en wordt de 48 uur verlengt.

Hoe werkt de betaling?

Je betaalt de prijs voor het transport aan PickThisUp wanneer je het bod van een koerier reserveert. Wij zorgen ervoor dat de koerier pas wordt uitbetaald wanneer jij tevredenheid bent of autmatisch 5 werkdagen na de aflevering.

Waar vind ik de contactgegevens van de koerier?

Nadat je een koerier hebt gereserveerd worden voor beide partijen de contactgegevens zichtbaar. Deze worden per email verstuurd en kan je ook vinden door op zijn profielfoto te klikken en zijn profiel te bekijken.

Kan ik een (BTW) factuur ontvangen?

Direct na betaling is een mogelijkheid om de factuur te downloaden. Heb je een bezorging betaald in het verleden en vergeten om de factuur te downloaden januari? Door in te loggen op www.pickthisup.nl en te gaan naar “Mijn bezorging(en)” / Archief, kan je alsnog een factuur downloaden.

Hoe regel ik de betaling van het product zelf als ik iets op Marktplaats koop?

Via PickthisUp kun je makkelijk en goedkoop je Marktplaats aankoop laten ophalen en bezorgen. Maar hoe regel je dan de betaling van het product zelf? Marktplaats biedt sinds kort twee services, Gelijk Oversteken en Betaalverzoeken, waarmee je de verkoper op een veilige manier kan betalen. Accepteert de verkoper dit niet? Dan kan je altijd contact opnemen met je koerier via de chat en hem vragen om te betalen.

Wat gebeurd er als de ophaalsituatie anders is dan vooraf aangegeven?

Als de ophaalsituatie anders is dan aangegeven in de aanvraag heeft de koerier het recht om de bezorging te annuleren en een beroep te doen op een compensatie van max 50% van de bezorgkosten. De andere helft van de vergoeding krijg je teruggestort. Bijvoorbeeld als het product niet op de begane grond staat (tenzij anders vooraf duidelijke gecommuniceerd) of aanzienlijk zwaarder of groter is. Voordat de koerier vertrekt dient hij/zij eerst telefonisch contact op te nemen met PickThisUp.

Wat als mijn bezorging beschadigd raakt tijdens transport?

De koeriers gaan zorgvuldig en voorzichtig om met je spullen om te voorkomen dat ze een slechte beoordeling ontvangen en hun profiel rating daalt. Maar er kan natuurlijk altijd iets mis gaan. Maar daar zijn wij voor, zodra je aanvraag is betaald via de site zijn je spullen standaard verzekerd tegen diefstal, verlies of beschadiging tot een waarde van € 500,-. Tevens is het mogelijk om je spullen voor een hoger bedrag te verzekeren door deze optie te selecteren tijdens het aanmaken van je bezorgaanvraag.

Wat te doen bij schade:

Mocht er schade ontstaan aan jouw spullen meld dit dan uiterlijk binnen 5 dagen bij ons door een bewijs van aankoop en foto’s van de te mailen naar support@pickthisup.com

Hoe bevestig ik dat de spullen zijn bezorgd?

Daar hoef je niks voor te doen. Nadat de koerier de spullen heeft afgeleverd meldt hij de bezorging gereed en ontvang jij een emailbevestiging om binnen 5 dagen bezwaar te maken. Ontvangen we geen reactie, dan maken wij het geld daarna na hem over.

Tot wanneer kan ik kosteloos annuleren?

Nadat je een koerier hebt betaald, kan je de opdracht op werkdagen tot 48 uur vooraf kosteloos annuleren. Als je binnen 24 tot 48 uur van tevoren annuleert, ontvang je 75% van het geld terug. Binnen 24 uur 50% van het bedrag.

Wat gebeurd er als mijn koerier de opdracht annuleert?

Nadat de betaling is voldaan is de koerier verantwoordelijk voor de bezorging. Indien de koerier door overmacht de bezorging moet annuleren krijg je de volledige vergoeding teruggestort. De koerier zal vervolgens (indien nodig met hulp van PickThisUp) een alternatief bieden.

Wat gebeurd er als er niemand aanwezig is op het ophaaladres

Als er niemand op het adres aanwezig is op het afgesproken tijdstip en 15 minuten daarna, heeft de koerier het recht om weer te vertrekken. De koerier is wel verplicht om het contactpersoon van het adres minimaal 2x te bellen (bij geen gehoor). Wanneer de koerier het product om deze reden niet kan meenemen of ophalen of afleveren ontvangt de koerier de helft van de afgesproken vergoeding als zijnde voorrijkosten. De andere helft van de vergoeding krijg je teruggestort. Voordat de koerier vertrekt dient hij/zij eerst telefonisch contact op te nemen met PickThisUp.

Wat gebeurd er als er niemand aanwezig is op het afleveradres

Als er niemand op het afleveradres aanwezig is op het afgesproken tijdstip en 15 minuten daarna, heeft de koerier het recht om het product bij de buren of iemand anders in de buurt af te leveren. De koerier is alvorens hij dit doet verplicht om het contactpersoon minimaal twee keer te bellen (bij geen gehoor).

Als de koerier het product achterlaat zonder contact op te nemen met de opdrachtgever of/en met PickThisUp, is de koerier verantwoordelijk voor de volledige eventuele schade als gevolg van diefstal of verduistering van het product.

Ik ben een zakelijke gebruiker, hoe ontvang ik achteraf een factuur van de bezorging?

Door in te loggen op onze site en in je profiel te kiezen voor de optie “ik ben zakelijke gebruiker en wil btw factuur ontvangen”. Vervolgens kan je jouw zakelijke gegevens toevoegen, waarna je de factuur direct na betaling kunt downloaden.

DriverKoeriers

Welke eisen zijn er voor het aanmelden als koerier?

Iedereen die 18 jaar of ouder is en beschikt over een Nederlands rijbewijs kan zich aanmelden als koerier bij PickThisUp. PickThisUp controleert de inschrijving op basis van een kopie van je rijbewijs, naw en rekening nummer.

Hoe weet ik dat een pakket veilig is?

De aanvrager moet ten allen tijde inzicht geven in wat je bezorgd. Mocht je het dan nog niet vertrouwen, dan mag je de opdracht alsnog weigeren.

Welke verplichtingen zijn er als ik me heb aangemeld als koerier?

Aanmelden bij PickThisUp is vrijblijvend. Je gaat pas een verplichting aan als een bezorging is betaald. Zodra je bod is gereserveerd en betaald door de aanvrager, ontvang je een opdrachtbevestiging per email.

Hoe vind ik een opdracht?

Er zijn twee manieren:

I) Voeg routes toe aan je profiel en ontvang automatisch (email) notificaties zodra er een aanvraag op/nabij jouw route is waar je vervolgens op kan reageren.

II) Log in op onze site en kijk op je dashboard om te zien welke aanvragen nog open staan, waar je vervolgens op kan reageren door een bod te doen.

Ik heb een bod gedaan, wat nu?

Nadat je een bod hebt gedaan heeft de aanvrager 48 uur de tijd om deze te accepteren of te reageren per chatbericht. Reageert hij niet binnen 48 uur dan vervalt jouw bod en wordt zijn aanvraag automatisch geannuleerd.

Hoe krijg ik betaald?

Na een succesvolle aflevering kan je via de knop "Bezorging afgeleverd" de bezorging afronden. Dan ontvangt de klant een email om binnen 5 dagen bezwaar te maken. Na het verstrijken van deze periode maken wij de bezorgvergoeding per (ING) bankoverschrijving naar je over op de eerstvolgende woensdag.

Hoe werkt het met het ophaal- en bezorgadres?

De aanvrager geeft bij het aanmaken van het pakket een ophaaladres en bezorgadres op. Jij kan een bod plaatsen en vragen om de contactgevens zodat je de afspraak zelf kunt maken. Partijen zijn vrij om onderling een alternatief afhaaladres en/of bezorgadres af te spreken. Dit kan handig zijn in bijvoorbeeld drukke steden. Ik heb een bezorging geaccepteerd, maar er is wat tussengekomen? Probeer dan eerst met de aanvrager te kijken of het mogelijk is om een alternatieve datum/tijd af te spreken. Mocht dit niet lukken dan kan je contact met ons opnemen via support@pickthisup.com

Wat gebeurd er als de ophaalsituatie anders is dan vooraf aangegeven?

Als de ophaalsituatie anders is dan de aanvrager heeft aangegeven heb je het recht het product niet mee te nemen. Bijvoorbeeld wanneer het product niet of op de begane grond staat (tenzij anders vooraf overeen gekomen) of aanzienlijke zwaarder of groter is. Als je het product om deze reden niet meeneemt en bereop wil doen op compensatie, dien je voordat je vertrekt telefonisch contact op te nemen met PickThisUp. Afhankelijk van de situatie kan je dan maximaal de helft van de afgesproken vergoeding ontvangen als compensatie.

Wat gebeurd er als er niemand aanwezig is op het ophaaladres

Als er niemand op het adres aanwezig is op het afgesproken tijdstip en 15 minuten daarna, heb je het recht om weer te vertrekken. Je bent wel wel verplicht om contactpersoon van het adres minimaal 2x te bellen (bij geen gehoor). Tevens dien je telefonscih contact op te nemen met PickThisUp voordat je vertrekt om een beroep te kunnen doen op de helft van de afgesproken vergoeding als zijnde voorrijkosten.

Wat gebeurd er als er niemand aanwezig is op het afleveradres

Als er niemand op het afleveradres aanwezig is op het afgesproken tijdtip en 15 minuten daarna, heb je het recht om het product bij de buren of iemand anders in de buurt af te leveren. Voordat je dit doet ben je verplicht om het contactpersoon minimaal twee keer te bellen (bij geen gehoor). Als je het product achterlaat zonder contact op te nemen met de opdrachtgever of met PickThisUp, is de koerier verantwoordelijk voor eventuele schade, diefstal of verduistering van het product.

Mag ik een opdracht annuleren?

Je mag een opdracht annuleren tot het moment dat de opdracht is betaald. Na de betaling is de koerier verantwoordelijk voor de bezorging. Indien je door gevolg van overmacht niet in staat bent de bezorging uit te voeren, blijf je evengoed met alle redelijkheid verantwoordelijk voor de bezorging. Indien een onverwachte situatie voordoet waardoor je de opdracht niet binnen 5 werkdagen kan afleveren na de ophaaldag, dien je zo mogelijk PickThisUp en de klant te informeren.

Moet ik (BTW) belasting betalen?

Over transacties tussen particulieren wordt geen BTW afgedragen. Wanneer je zakelijk iets bezorgt dien je zelf de BTW hierover af te dragen. De vergoeding die op de website staat is inclusief de BTW. Wij vorderen alleen de BTW over de PickThisUp toeslag van 21%.