Frequently asked questions

GeneralAlgemeen

Wat doet PickThisUp met je gegevens?

PickThisUp gaat zorgvuldig om met je data die je hebt ingevoerd op onze website. Alle data wordt opgeslagen in onze beveiligde database. We zullen daarnaast ook nooit zonder toestemming je gegevens delen of verkopen aan derden.

De enige data die PickThisUp deelt zijn de contactgegevens tussen bezorger en aanvrager op het moment dat er een match is gemaakt voor de bezorging.

Ik heb me in het verleden ingeschreven maar wil niet meer lid zijn van de PickThisUp community?

Dat zouden we jammer vinden, we zien leden niet graag vertrekken. Maar als je jezelf toch wilt uitschrijven, dan kun je een mail sturen naar support@pickthisup.com en verwijderen we je gegevens uit de database.

Waar is PickThisUp beschikbaar?

In Nederland en Vlaanderen. We zijn momenteel druk bezig om de PickThisUp verder te laten groeien, daarom doen we ook geregeld bezorgingen naar omliggende buurlanden als Duitsland, Luxemburg en Frankrijk.

Als je een transport plaatst vanaf of naar een plek buiten Nederland en Vlaanderen, garanderen wij niet dat het wordt bezorgd, maar je kan de aanvraag zeker plaatsen. De meeste transporten naar andere landen in Europa lukken gewoon. Er zijn namelijk veel Nederlandse koeriers die wekelijks naar andere Europese landen rijden.

SenderAanvragers

Hoe verstuur ik iets via PickThisUp?

Meld je bezorging aan via onze site. Geef de informatie op over het afhaaladres en bezorgadres.

Hoe het werkt staat op onze homepagina www.pickthisup.nl heel makkelijk uitgelegd. Je begint op de homepage, vult de informatie in, geeft aan voor wanneer het moet worden bezorgt en plaatst je aanvraag. Bezorger(s) op/nabij die route ontvangen direct een notificatie. Zodra één van hun heeft gereageerd, ontvang jij een (email) notificatie en kan je hem reserveren en betalen.

Wat mag niet worden verzonden met PickThisUp?

Contant geld, drugs, wapens, chemicaliën, ontvlambare vloeistoffen en medicijnen.

Past jouw aanvraag niet in onze formaten?

Als je een gekke, grote of hele zware opdracht hebt, kunnen wij niet garanderen dat het wordt bezorgd, maar met een netwerk van +1000 bezorgers kan je het natuurlijk altijd proberen! Er zijn bijvoorbeeld bezorgers met een extra grote bus, vrachtwagen of apparatuur om zware producten in te laden.

Wie zijn de bezorgers en hoe worden ze gecontroleerd?

Bezorger bij PickThisUp zijn veelal particulieren, ZZP’ers en koeriersbedrijven. Maar iedereen die 18 jaar of ouder is en beschikt over een Nederlands rijbewijs kan zich aanmelden als bezorger bij PickThisUp. Wij controleren vervolgens de inschrijving.

Hoe worden de prijzen bepaald?

Bezorgprijzen op PickThisUp zijn niet gemaakt om ervoor heen en weer te rijden. Veel particulieren, ZZP'ers en koeriersbedrijven vullen hun eigen planning aan met extra bezorgingen via PickThisUp en/of combineren een rondje van meerdere opdrachten. De prijs is dus meerijvracht en vraagt enige flexibiliteit voor het inplannen. De prijs wordt bepaald op basis van de afstand (waarbij de eerste kilometers zwaarder wegen dan latere kilometers), omvang, urgentie en eventuele andere bijzonderheden (extra tilhulp, flat zonder lift etc). Deze prijs is inclusief alles (btw, fee en verzekering) en gaat uit van ophalen en afleveren bij de voordeur op de begane grond binnen 3 werkdagen. Sneller en op een verdieping kan ook maar dan komen er kosten bij.

Als ik een aanvraag plaats, ben ik dan verplicht het door te laten gaan?

Een aanvraag plaatsen is vrijblijvend. Voordat je een deal hebt en betaald hebt, kan je de opdracht tot 48 uur vooraf annuleren. Als je later dan 48 uur van tevoren annuleert, gaat het in overleg met bezorger maar ontvang je altijd minimaal de helft van het geld terug.

Hoe snel ontvang ik reactie? En wat als niemand op mijn bezorging reageert?

80% van de aanvragen ontvangt, op werkdagen, binnen 8 uur een reactie.

We doen ons best om voor elke aanvraag een bezorger te vinden. Het helpt om de bezorging zo goed mogelijk te omschrijven en zo vroeg mogelijk aan te vragen. Hoe gedetailleerder de informatie over je opdracht, hoe beter en goedkoper de biedingen die je zult ontvangen. Tevens hoe meer tijd er tussen de aanvraag en deadline voor bezorging zit, des te meer bezorgers we voor je kunnen vinden. Mochten er geen beschikbare bezorgers op de route zijn dan kan je contact opnemen met support@pickthisup.com voor een alternatieve oplossing.

Ik heb een bod ontvangen, wat nu?

Na het otnvangen van een bod heb je 48 uur de tijd om deze te accepteren of te reageren per chatbericht. Laat de bezorger altijd zo snel mogelijk weten of je interesse hebt en/of dat je nog wacht op reactie van een derde partij dan kan hij hier rekening mee houden en wordt de 48 uur verlengt.

Hoe werkt de betaling?

Bij het aanvragen van een bezorging zie je in stap 1 direct de PickThisUp adviesprijs. Bezorgers zullen vervolgens een bod plaatsen op jouw aanvraag nabij de adviesprijs. Zodra jij een bezorger hebt geselecteerd, kan je deze reserveren en betalen per iDEAL, Paypal, Creditcard of Bancontact aan PickThisUp. Nadat de bezorging naar tevredenheid is afgeleverd, maken wij het bedrag, minus een toeslag van 25% voor btw, fee en verzekering, over naar de bezorger.

Hoe regel ik de betaling van het product zelf als ik iets op Marktplaats koop?

Via PickthisUp kun je makkelijk en goedkoop je Marktplaats aankoop laten ophalen en bezorgen. Maar hoe regel je dan de betaling van het product zelf? Marktplaats biedt sinds kort twee services, Gelijk Oversteken en Betaalverzoeken, waarmee je de verkoper op een veilige manier kan betalen.

Wat als mijn bezorging beschadigd raakt tijdens de bezorging?

De bezorgers gaan zorgvuldig en voorzichtig om met je spullen om te voorkomen dat ze een slechte beoordeling ontvangen en hun profiel rating daalt. Maar er kan natuurlijk altijd iets mis gaan.

Maar geen zorgen, zodra je aanvraag is betaald via de site zijn je spullen standaard tegen diefstal, verlies of beschadiging tot een waarde van € 500,-. Tevens is het mogelijk om je spullen voor een hoger bedrag te verzekeren door deze optie te selecteren bij het aanmaken van je aanvraag.

Wat te doen bij schade:

Mocht er schade ontstaan aan jouw spullen meld dit dan uiterlijk binnen 7 dagen bij ons door een bewijs van aankoop en foto's te mailen naar support@pickthisup.com

Hoe bevestig ik dat de spullen zijn bezorgd?

Na de betaling ontvang je een email notificatie waar een viercijferige aflevercode in staat vermeld. Indien je tevreden bent over de bezorging, kan je deze code aan de bezorger geven waarna hij deze zal invoeren en zijn vergoeding ontvangt.

Ik ben een zakelijke gebruiker, hoe ontvang ik achteraf een factuur van de bezorging?

Door in te loggen op onze site en in je profiel te kiezen voor de optie “ik ben zakelijke gebruiker en wil btw factuur ontvangen”. Vervolgens kan je jouw zakelijke gegevens toevoegen, waarna je automatisch per email een maand factuur ontvangt voor de 15de van de volgende maand.

DriverBezorgers

Welke eisen zijn er voor het aanmelden als bezorger?

Als je jezelf wilt aanmelden als bezorger moet je 18 jaar of ouder zijn en beschikken over een Nederlands Rijbewijs.

Hoe weet ik dat een pakket veilig is?

De aanvrager moet ten allen tijde inzicht geven in wat je meeneemt en mocht je het dan nog niet vertrouwen, dan mag je de opdracht alsnog weigeren.

Welke verplichtingen zijn er als ik me heb aangemeld als bezorger?

Geen, inschrijven bij PickThisUp is geheel vrijblijvend. Je gaat pas een verplichting aan als een bezorging is geaccepteerd en betaald. Zodra je een bezorging is geaccepteerd en betaald ontvang je een (email) notificatie en is de bezorging definitief.

Hoe vind ik een opdracht?

Er zijn twee manieren: I) Voeg routes toe aan je profiel en ontvang automatisch (email) notificaties zodra er een aanvraag op/nabij jouw route is waar je vervolgens op kan reageren.

II) Log in op onze site en kijk op je dashboard om te zien welke aanvragen nog open staan waar je vervolgens op kan reageren door een bod te doen.

Ik heb een bod gedaan, wat nu?

Nadat je een bod hebt gedaan heeft de aanvrager 48 uur de tijd om deze te accepteren of te reageren per chatbericht. Reageert hij niet binnen 48 uur dan vervalt jouw bod.

Hoe krijg ik betaald?

Na een succesvolle bezorging maken wij de bezorgvergoeding per bankoverschrijving naar je over. Dit is maximaal 5 werkdagen nadat je de aflevercode hebt ingevoerd.

Hoe werkt het met het ophaal- en bezorgadres?

De aanvrager geeft bij het aanmaken van het pakket een ophaaladres en bezorgadres op. Zodra er een match is tussen aanvrager en bezorger brengen wij jullie met elkaar in contact. Jullie zijn dan vrij om onderling een alternatief afhaaladres en/of bezorgadres af te spreken. Dit kan handig zijn in bijvoorbeeld drukke steden.

Ik heb een bezorging geaccepteerd, maar er is wat tussengekomen?

Probeer dan eerst met de aanvrager te kijken of het mogelijk is om een alternatieve datum/tijd af te spreken. Mocht dit niet lukken dan kan je contact met ons opnemen via support@pickthisup.com.

Wat als er niemand op het ophaal- of afleveradres aanwezig is op de afgesproken tijd?

Wanneer er niemand op het ophaaladres aanwezig is op de afgesproken tijd van ophalen, hoef je de spullen niet meer te vervoeren. Je bent dan wel verplicht om eerst de contactpersoon van het ophaaladres minimaal twee keer te bellen. Je krijgt in dit geval de helft van de afgesproken vergoeding. De opdrachtgever ontvangt de andere helft weer retour (exclusief de PickThisUp toeslag).

Moet ik (BTW) belasting betalen?

Over transacties tussen particulieren wordt geen BTW afgedragen. Wanneer je zakelijk iets bezorgt dien je zelf de BTW hierover af te dragen. De vergoeding die op de website staat is inclusief de BTW. Wij vorderen alleen de BTW over de PickThisUp toeslag van 25%.