Frequently asked questions

GeneralAlgemeen

Wat doet PickThisUp met je gegevens?

PickThisUp gaat zorgvuldig om met de data die je hebt ingevoerd op onze website. Alle data wordt opgeslagen in onze beveiligde database. We zullen daarnaast ook nooit zonder toestemming je gegevens delen of verkopen aan derden.

De enige data die PickThisUp deelt zijn de contactgegevens tussen bezorger en aanvrager op het moment dat er je een bod reserveert voor de bezorging.

Ik heb me in het verleden ingeschreven maar wil niet meer lid zijn van de PickThisUp community?

Dat zouden we jammer vinden, we zien leden niet graag vertrekken. Als je jezelf wilt uitschrijven, dan kan dat door een email te sturen naar support@pickthisup.com en verwijderen we alle gegevens uit de database.

Welke landen is PickThisUp beschikbaar?

In Nederland en Vlaanderen. We zijn druk bezig om de PickThisUp verder te laten groeien, daarom doen we ook geregeld bezorgingen naar omliggende buurlanden als Duitsland, Luxemburg en Frankrijk.

Als je een bezorgaanvraag plaatst naar een plek buiten Nederland of Vlaanderen, garanderen wij niet dat deze kan worden bezorgd. Maar je kan de aanvraag altijd vrijblijvend plaatsen. De meeste bezorgaanvragen naar andere landen worden namelijk wel opgelost, veel van onze bezorgers rijden wekelijks naar andere Europese landen.

SenderAanvragers

Hoe verstuur ik iets via PickThisUp?

Hoe het werkt staat op onze homepagina www.pickthisup.nl heel makkelijk uitgelegd. Je begint op de homepage, vult de informatie in, geeft aan voor wanneer het moet worden bezorgt en plaatst je aanvraag. Bezorger(s) op/nabij die route ontvangen een notificatie. Zodra één van hun heeft gereageerd, ontvang jij een (email) notificatie en kan je hem reserveren en betalen via de site.

Wat mag niet worden verzonden met PickThisUp?

Contant geld, drugs, wapens, chemicaliën, ontvlambare vloeistoffen en medicijnen.

Past jouw aanvraag niet in onze formaten?

Als je een gekke, grote of hele zware opdracht hebt, kunnen wij niet garanderen dat het wordt bezorgd, maar met een netwerk van +1000 bezorgers kan je het natuurlijk altijd proberen! Er zijn bijvoorbeeld bezorgers met een extra grote bus, vrachtwagen of apparatuur om zware producten in te laden.

Moet ik kiezen voor Small, Large of XL omvang?

Bij twijfel adviseren we altijd om het grootste formaat te kiezen. Dan ben je verzekerd dat het past en ligt de verantwoording bij de bezorger om het correct te bezorgen.

Bij een te klein aangegeven formaat kan de bezorger de spullen laten staan als hij niet genoeg ruimte heeft en ontvang je 50% van de bezorgkosten retour.

Kan er bezorgen worden binnen 24 uur of op een specifieke datum en tijdstip?

Ja, in stap 2 van het aanvraagformulier kan je kiezen uit drie soorten bezorgdiensten: Spoed (binnen 24 uur), op specifieke datum of meerijvracht (afspraak in overleg en binnen 3-5 dagen).

Wie zijn de bezorgers en hoe worden ze gecontroleerd?

Bezorger bij PickThisUp zijn veelal (zzp) koeriers en transportbedrijven, maar ook particulieren. PickThisUp controleert de aanmeldingen, screent de bezorgers en staat garant voor hun kwaliteit. In geval van diefstal, misbruik of (opzettelijke) schade zullen we aangifte doen.

Hoe worden de prijzen bepaald?

Bezorgprijzen op PickThisUp zijn gemiddeld 40-60% voordeliger dan reguliere transportbedrijven omdat het vaak ritten zijn die toch al worden gereden. Veel particulieren en (zzp) koeriersbedrijven vullen hun eigen planning aan met extra bezorgingen via PickThisUp en/of combineren een rondje van meerdere opdrachten. De prijs is dus op basis van wat wij noemen “meerijvracht”. Dat zorgt voor laagste prijs, maar vraagt ook enige flexibiliteit met het maken van een afspraak.

De prijs wordt bepaald op basis van de afstand (waarbij de eerste kilometers zwaarder wegen dan latere kilometers), omvang, urgentie en eventuele andere bijzonderheden (extra tilhulp, flat zonder lift etc). Deze prijs is inclusief alle toeslagen (btw, fee en verzekering) en gaat uit van ophalen en afleveren bij de voordeur binnen 3 werkdagen. Sneller en op specifieke datum en tijdstip kan kan ook maar dan komen er aanvullende kosten bij.

Als ik een bezorgaanvraag plaats, ben ik dan verplicht het door te laten gaan?

Een bezorgaanvraag plaatsen is vrijblijvend en kan ten alle tijde worden geannuleerd. Nadat je een bezorger gereserveerd en betaald hebt, kan je de opdracht op werkdagen tot 48 uur vooraf kosteloos annuleren. Als je later dan 48 uur van tevoren annuleert, gaat het in overleg met bezorger maar ontvang je minimaal de helft van het geld terug.

Hoe snel ontvang ik reactie? En wat als niemand op mijn bezorging reageert?

80% van de aanvragen ontvangt, op werkdagen, binnen 8 uur een reactie.

We doen ons best om voor elke aanvraag een bezorger te vinden. Het helpt om de bezorging zo goed mogelijk te omschrijven en zo vroeg mogelijk aan te vragen. Hoe gedetailleerder de informatie over de opdracht, hoe beter en goedkoper de biedingen die je zult ontvangen. Mochten er geen beschikbare bezorgers op de route zijn dan kan je contact opnemen met support@pickthisup.com voor een alternatieve oplossing.

Ik heb een bod ontvangen, wat nu?

Na het ontvangen van een bod heb je 48 uur de tijd om deze te reserveren of af te wijzen. Laat de bezorger via de chat altijd zo snel mogelijk weten of je interesse hebt en/of dat je nog wacht op reactie van een andere partij, dan kan hij hier rekening mee houden in zijn planning en wordt de 48 uur verlengt.

Wat is de definitieve prijs en hoe werkt de betaling?

Bij het aanvragen van een bezorging zie je in stap 1 direct de PickThisUp adviesprijs. Bezorgers zullen vervolgens een bod plaatsen op jouw aanvraag nabij deze adviesprijs. Zodra jij een bezorger hebt geselecteerd, kan je deze reserveren en betalen per iDEAL, Paypal, Creditcard of Bancontact aan PickThisUp. Zodra de bezorging naar tevredenheid is afgeleverd, maken wij het bedrag, minus een toeslag van 21% voor btw, fee en verzekering, na 5 werkdagen over naar de bezorger.

Waar vind ik de contactgegevens van de bezorger?

Nadat je een bezorger hebt gereserveerd worden voor beide partijen de contactgegevens zichtbaar. Deze worden per email verstuurd en kan je ook vinden door op zijn profielfoto te klikken en zijn profiel te bekijken.

Kan ik een (BTW) factuur ontvangen?

Direct na betaling is een mogelijkheid om de factuur te downloaden. Heb je een bezorging betaald in het verleden en vergeten om de factuur te downloaden januari? Door in te loggen op www.pickthisup.nl en te gaan naar “Mijn bezorging(en)” / Archief, kan je alsnog een factuur downloaden.

Hoe regel ik de betaling van het product zelf als ik iets op Marktplaats koop?

Via PickthisUp kun je makkelijk en goedkoop je Marktplaats aankoop laten ophalen en bezorgen. Maar hoe regel je dan de betaling van het product zelf? Marktplaats biedt sinds kort twee services, Gelijk Oversteken en Betaalverzoeken, waarmee je de verkoper op een veilige manier kan betalen.

Wat als mijn bezorging beschadigd raakt tijdens de bezorging?

De bezorgers gaan zorgvuldig en voorzichtig om met je spullen om te voorkomen dat ze een slechte beoordeling ontvangen en hun profiel rating daalt. Maar er kan natuurlijk altijd iets mis gaan.

Maar daar zijn wij voor, zodra je aanvraag is betaald via de site zijn je spullen standaard verzekerd tegen diefstal, verlies of beschadiging tot een waarde van € 500,-. Tevens is het mogelijk om je spullen voor een hoger bedrag te verzekeren door deze optie te selecteren tijdens het aanmaken van je bezorgaanvraag.

Wat te doen bij schade:

Mocht er schade ontstaan aan jouw spullen meld dit dan uiterlijk binnen 7 dagen bij ons door een bewijs van aankoop en foto's te mailen naar support@pickthisup.com

Hoe bevestig ik dat de spullen zijn bezorgd?

Daar hoef je niks voor te doen. Nadat de bezorger de spullen heeft afgeleverd meldt hij de bezorging gereed en ontvang jij een emailbevestiging om binnen 5 dagen bezwaar te maken. Ontvangen we geen reactie, dan maken wij het geld daarna na hem over.

Ik ben een zakelijke gebruiker, hoe ontvang ik achteraf een factuur van de bezorging?

Door in te loggen op onze site en in je profiel te kiezen voor de optie “ik ben zakelijke gebruiker en wil btw factuur ontvangen”. Vervolgens kan je jouw zakelijke gegevens toevoegen, waarna je de factuur direct na betaling kunt downloaden.

DriverBezorgers

Welke eisen zijn er voor het aanmelden als bezorger?

Iedereen die 18 jaar of ouder is en beschikt over een Nederlands rijbewijs kan zich aanmelden als bezorger bij PickThisUp. PickThisUp controleert de inschrijving op basis van een kopie van je rijbewijs.

Hoe weet ik dat een pakket veilig is?

De aanvrager moet ten allen tijde inzicht geven in wat je meeneemt. Mocht je het dan nog niet vertrouwen, dan mag je de opdracht alsnog weigeren.

Welke verplichtingen zijn er als ik me heb aangemeld als bezorger?

Aanmelden bij PickThisUp is vrijblijvend. Je gaat pas een verplichting aan als een bezorging is betaald. Zodra je bod is gereserveerd en betaald door de aanvrager, ontvang je een opdrachtbevestiging per email.

Hoe vind ik een opdracht?

Er zijn twee manieren:

I) Voeg routes toe aan je profiel en ontvang automatisch (email) notificaties zodra er een aanvraag op/nabij jouw route is waar je vervolgens op kan reageren.

II) Log in op onze site en kijk op je dashboard om te zien welke aanvragen nog open staan, waar je vervolgens op kan reageren door een bod te doen.

Ik heb een bod gedaan, wat nu?

Nadat je een bod hebt gedaan heeft de aanvrager 48 uur de tijd om deze te accepteren of te reageren per chatbericht. Reageert hij niet binnen 48 uur dan vervalt jouw bod en wordt zijn aanvraag automatisch geannuleerd.

Hoe krijg ik betaald?

Na een succesvolle aflevering kan je via de knop "Bezorging afgeleverd" de bezorging afronden. Dan ontvangt de klant een email om binnen 5 dagen bezwaar te maken. Na het verstrijken van deze periode maken wij de bezorgvergoeding per (ING) bankoverschrijving naar je over op de eerstvolgende woensdag.

Hoe werkt het met het ophaal- en bezorgadres?

De aanvrager geeft bij het aanmaken van het pakket een ophaaladres en bezorgadres op. Zodra er een match is tussen aanvrager en bezorger brengen wij jullie met elkaar in contact. Jullie zijn dan vrij om onderling een alternatief afhaaladres en/of bezorgadres af te spreken. Dit kan handig zijn in bijvoorbeeld drukke steden.

Ik heb een bezorging geaccepteerd, maar er is wat tussengekomen?

Probeer dan eerst met de aanvrager te kijken of het mogelijk is om een alternatieve datum/tijd af te spreken. Mocht dit niet lukken dan kan je contact met ons opnemen via support@pickthisup.com.

Wat als er niemand op het ophaal- of afleveradres aanwezig is op de afgesproken tijd?

Wanneer er niemand op het ophaaladres aanwezig is op de afgesproken tijd van ophalen, hoef je de spullen niet meer te vervoeren. Je bent dan wel verplicht om eerst de contactpersoon van het ophaaladres minimaal twee keer te bellen. Als compensatie ontvang je maximaal 50% van de afgesproken vergoeding. De opdrachtgever ontvangt de andere helft retour.

Moet ik (BTW) belasting betalen?

Over transacties tussen particulieren wordt geen BTW afgedragen. Wanneer je zakelijk iets bezorgt dien je zelf de BTW hierover af te dragen. De vergoeding die op de website staat is inclusief de BTW. Wij vorderen alleen de BTW over de PickThisUp toeslag van 21%.